Hybride werken, blijf aandacht houden voor de werkvloer 

Thuiswerken leek voor veel werkenden ideaal: minder reistijd, niet meer in de file staan, dus meer tijd voor privéleven. En ook: minder gestoord worden tijdens je werk, en makkelijker schuiven met uren, doordat je in de avond thuis ook nog wat kunt doen.  

Maar na twee lange coronajaren zijn veel medewerkers teruggekomen van hun enthousiasme. Dat had deels te maken met het feit dat men was gedwongen volledig thuis te werken tijdens de lockdowns, maar ook nu medewerkers vaak nog gedeeltelijk thuiswerken klinken er ontevreden stemmen. 

Hybride werken steeds gangbaarder 

Doordat veel werknemers noodgedwongen moesten thuiswerken, hebben werkgevers ontdekt dat thuiswerken best kan en dat er als werkgever voordelen te behalen zijn door je medewerkers thuis te laten werken. Je kantoorkosten kunnen omlaag en medewerkers hebben met thuiswerken een betere werk/privébalans waardoor ze beter presteren.  

Hybride werken is dus ideaal, zou je zeggen? 

Ja, hybride werken is zeker een goede ontwikkeling. Maar onder medewerkers ontstaan ook negatieve geluiden. Na de lange coronaperiode en daarna de overgang naar hybride werken is de aandacht van de werkgever niet meer zo gericht op de kantoorervaring. Soms is er veel aandacht besteed aan het inrichten van de werkplek thuis, maar op kantoor ervaren medewerkers het als minder “gezellig”.  

Natuurlijk is er ten eerste een stukje dynamiek weg op kantoor. Medewerkers missen soms de teamspirit, die toch het meest voelbaar is wanneer je echt bij elkaar in dezelfde ruimte bent. Daarnaast zijn er altijd weer de lege bureaus van de medewerkers die thuiswerken op de kantoordagen van andere medewerkers.  

Maar ook is er niet zoveel aandacht meer voor de werkomgeving. De koffiecorner is wat minder opgeruimd, de kantine heeft ineens minder aanbod dan voorheen en even samen sparren gaat op een of andere manier ook niet zo lekker meer.  

Blijf aandacht houden voor de werkvloer 

Als werkgever of leidinggevende kan het ook even omschakelen zijn hoe je de verbinding houdt met je medewerkers. Het is moeilijker te lezen wat de behoeften zijn van je medewerkers, wanneer deze regelmatig op afstand werken.  

Gelukkig kan een kleine reorganisatie op de werkvloer al een grote verandering betekenen hoe de medewerkers de sfeer op kantoor ervaren.  

Er zijn om te beginnen minder werkplekken nodig, dus kun je een berekening maken op basis van de gemiddelde bezetting op kantoor. De bureaus die niet meer nodig zijn kunnen weg en daarvoor in de plaats kun je afdelingen of ruimtes die door de herindeling beschikbaar zijn gekomen op een andere manier gaan gebruiken.  

Maak bijvoorbeeld een leuke zithoek waar je medewerkers even kunnen sparren of bijpraten met een kop koffie. Kleed het kantoor aan met wat meer planten, zodat de afdelingen geen grijze en grauwe sfeer meer hebben. 

En die lege kantoorruimte? Veel werkgevers zijn je al voorgegaan: zet er een tafeltennistafel of een pooltafel neer. Klinkt gedurfd, maar je zult zien, de teamspirit en de motivatie van je medewerkers varen er wel bij, zodat de productiviteit gewoon op peil blijft en misschien ook wel toeneemt! 

En vergeet niet: Hou af en toe eens een informeel gesprekje met je medewerkers hoe zij het ervaren op de werkvloer. Zij voelen zich gehoord en wellicht komen zij zelf ook met leuke ideeën!