Als je voor het eerst personeel gaat aannemen zijn er veel zaken die je moet gaan regelen. Omdat wij merken dat het voor werkgevers nogal lastig kan zijn alles op een rijtje te hebben, wat er nodig is om een medewerker in dienst te nemen kun je hier alle informatie erover vinden.

Het maken van een kostenplaatje

Als ondernemer ben je natuurlijk altijd kostenbewust. Om een medewerker te kunnen aannemen moet je daarom eerst weten wat deze gaat kosten en of je het wel kan betalen. Naast het salaris + het vakantiegeld voor de medewerker betaal je als werkgever ook werkgeverslasten.

De precieze hoeveelheid werkgeverslasten hangt af van verschillende factoren, zoals het type werknemer, de cao, en de fiscale wetgeving die op dat moment geldt. In Nederland bedragen werkgeverslasten gemiddeld rond de 30-40% van het bruto salaris van de werknemer. Dit omvat onder andere premies voor de sociale verzekeringen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, en pensioen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de specifieke wetgeving en verplichtingen als werkgever.

Het bedenken van een vacaturetekst

Wanneer je medewerkers wilt aannemen, dan zijn er verschillende manieren om deze te vinden:

  • Adverteren via websites zoals Indeed, Nationale Vacaturebank of Monsterboard
  • Recruitmentbureaus, deze zoeken tegen betaling voor jou naar passend personeel
  • Sociale media (LinkedIn). Je kunt de vacature op je bedrijfspagina’s plaatsen en adverteren via het advertentiecentrum van het sociale medium wat je gebruikt.
  • Uitzendbureaus. Personeel inhuren via een uitzendbureau is handig als je tijdelijk personeel nodig hebt. De kosten liggen wel hoger, maar je loopt als werkgever minder risico. 
  • School/universiteiten. Je kunt je vacature kenbaar maken bij mbo-scholen, hogescholen of universiteiten. 
  • Vacatures plaatsen op je bedrijfswebsite.
  • Op een banenbeurs gaan staan.

Natuurlijk is het belangrijk om een goede vacaturetekst te schrijven. Je kunt op vacaturewebsites kijken hoe andere bedrijven dit doen. Onderstaand een aantal tips bij het maken van een vacaturetekst:

  • Maak een heldere en specifieke taakomschrijving: Benoem duidelijk de verantwoordelijkheden en eisen voor de rol.
  • Gebruik een positieve toon: Laat zien wat je bedrijf te bieden heeft en waarom het een leuke en uitdagende werkomgeving is. Maar blijf kort en bondig, teveel uitweiden over je bedrijf geeft het idee dat je de medewerker minder belangrijk vindt.
  • Heldere communicatie: Gebruik korte duidelijke uitleg in heldere termen die aansluiten bij de rol, zodat de vacature beter gevonden wordt door potentiële kandidaten. Bijvoorbeeld: wij zoeken een monteur met ervaring in de reparatie van koelsystemen. 
  • Visuele aantrekkelijkheid: Maak op social media gebruik van opvallende en aantrekkelijke beelden en vormgeving.
  • Salarisinformatie: Vermeld of het salaris bespreekbaar is, of het aangegeven salaris het bruto of netto salaris is en eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden. Een salarisindicatie noemen levert in de regel meer reacties op je vacature op. 
  • Actiegericht: Sluit de vacature af met een oproep tot actie en vermeld hoe kandidaten kunnen reageren.
  • Snel en gemakkelijk solliciteren: Zorg dat de vacature gemakkelijk te vinden is en dat het proces van solliciteren eenvoudig en snel verloopt.

Medewerker gevonden, en nu?

Wanneer je een medewerker hebt gevonden en je bent het met elkaar eens geworden, dan wordt het tijd om alles goed te gaan regelen voor je medewerker. 

De volgende zaken moet je snel en verplicht regelen:

  • Vraag een loonheffingsnummer aan bij de Belastingdienst. 
  • Maak een arbeidsovereenkomst op (mondelinge arbeidsovereenkomst mag wel maar is niet verstandig, je wilt de afspraken met je medewerker aantoonbaar op papier hebben).
  • Zorg voor een salarisadministratie, je moet maandelijks een loonstrook verstrekken aan je medewerker en loonaangifte doen naar de Belastingdienst. inPAY Online salarisadministratie kan dit voor je doen.
  • Zorg ervoor dat je medewerker een loonheffingsformulier invult en tekent.
  • Ga na of de branche waarbij jouw bedrijf behoort een verplichte pensioenverzekering heeft. Is dit zo, dan moet je de aansluiting hiervoor regelen.
  • Stel een ziekteverzuimbeleid op, zorg dat je alles weet over toepassing van de Wet Verbetering Poortwachter.
  • Sluit je aan bij een arbodienst. Dit is verplicht voor elk bedrijf.
  • Ga na of er verplichte veiligheidsregels en cursussen nodig zijn in jouw bedrijf en regel dat deze er komen.

Naast deze verplichte zaken is het handig om je ook meer te verdiepen in wat je je medewerker mag betalen en welke kosten je mag vergoeden. En ook wat je minimaal moet betalen aan je medewerker. Hier zijn wettelijke regels voor. Bij alles wat je je medewerker als extraatje wilt geven is het ook belangrijk om na te gaan of dit wel mag. Als werkgever ben je gebonden aan regels. Veel hierover kun je vinden op de website van de Belastingdienst en in het Handboek Loonheffingen.

Is jouw bedrijf aan een CAO gebonden, dan is het ook belangrijk de CAO te kennen. In de CAO kunnen regels staan die anders zijn dan die in de wet staan. De regels uit de CAO hebben dan voorrang op de regels uit de wet. 

Ook moet je nagaan of je je wilt verzekeren om de kosten bij eventuele arbeidsongeschiktheid van je medewerker te dekken. Daarnaast is het altijd goed om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten als je deze nog niet hebt. 

Medewerker aannemen: door de bomen het bos niet meer zien

Zoals je ziet is er nogal wat nodig om een medewerker te werven, aan te nemen en aan het werk te laten gaan. Wij van Kikkr weten dat dit enorm veel werk is en het specifieke kennis vereist om alles in goede banen te leiden. 

Daarom bieden wij nu de mogelijkheid om éénmalig een Aannemen Eerste Medewerker pakket bij ons af te nemen voor slechts € 500,–.

Wat wij voor je doen:

  • Vacaturetekst opstellen en plaatsen op een vacaturewebsite
  • Opstellen arbeidsovereenkomst
  • Kort telefonisch advies over een mogelijk salaris en emolumenten.
  • Maken kostenberekening salaris (pro forma)
  • Loonheffingsformulier beschikbaar stellen voor de medewerker.
  • Aanvragen loonheffingsnummer bij de Belastingdienst
  • Informatie verstrekken over aanmelding bij het Pensioenfonds.
  • Aanmelden bij een Arbodienst (keuze voor welke dienst in overleg).
  • Opstellen ziekteverzuimbeleid.
  • Regelen van de salarisadministratie, zorgen dat alle gegevens bij de salarisverwerker terechtkomen en dat de salarisadministratie wordt opgezet. 

Met het uit handen nemen van deze bovenstaande werkzaamheden zorgen wij dat alles is geregeld en je medewerker zonder zorgen aan de slag kan. Dat zorgt ervoor dat jouw nieuwe medewerker een fijne start maakt bij jouw bedrijf en er geen onvrede ontstaat doordat zaken niet zijn geregeld. 

Interesse? Neem contact met ons op via info@kikkr.nl.